Podstawą warsztatu badawczego w pierwszym etapie będą badania marketingowe, ze szczególnym uwzględnieniem metod ankietowych oraz metody wywiadu pogłębionego. Umożliwią one pozyskanie materiału badawczego, pozwalającego na analizę potrzeb informacyjnych badanych podmiotów, a także ich oczekiwań, co do struktury danych, szybkości ich pozyskiwania oraz innych cech, takich jak m.in. aktualność, koszty, szczegółowość, poufność. Następnie drogą postępowania indukcyjnego zostaną opracowane założenia dla dalszych etapów pracy badawczej. Badania zostaną przeprowadzone w wybranych miastach Polski (kryterium wyboru będą m.in. wielkość i struktura urbanistyczna, liczba mieszkańców, uwarunkowania gospodarcze oraz zaangażowanie we wdrażanie rozwiązań i projektów z zakresu miejskiego transportu towarowego) oraz w wybranych miastach europejskich, posiadających doświadczenie w zakresie wdrażania dobrych praktyk logistyki miejskiej (m.in. Parma, Newcastle, Leicester, Stuttgart, Barcelona).